Systemy transportu publicznego w Indiach należą do najczęściej wykorzystywanych na świecie. Przemysł samochodowy w Indiach szybko się rozwija z roczną produkcją ponad 4,6 miliona pojazdów, a liczba pojazdów ma znacznie wzrosnąć w przyszłości, więc jeśli chcesz cieszyć się podróżowaniem po Indiach z lokalnymi mieszkańcami i zwiedzaniem każdego zakątka miasta, nie martwiąc się o wypożyczony samochód, możesz rozważyć skorzystanie z transportu publicznego, który obejmuje:
Riksza rowerowa
Riksza rowerowa została wprowadzona w Indiach w latach 40. XX wieku. Są większe niż trójkołowiec, w którym dwie osoby siedzą na podwyższonym siedzeniu z tyłu, a osoba pedałuje z przodu. Jest to cecha ulic Delhi od czasu uzyskania przez Indie niepodległości w 1947 roku, zapewniając najtańszy sposób poruszania się po stolicy.
Tramwaje
Nadejście brytyjskiego kolonializmu spowodowało wprowadzenie tramwajów w wielu miastach, w tym w Bombaju i Kalkucie. Są nadal używane w Kalkucie i stanowią bezemisyjny środek transportu.
Auto riksza
Autoriksza to trzykołowy pojazd do wynajęcia, który nie ma drzwi i zazwyczaj charakteryzuje się małą kabiną dla kierowcy z przodu i siedzeniem dla pasażerów z tyłu. W Bombaju i innych metropoliach riksze samochodowe mają regulowane taryfy. Niedawne prawo zabrania kierowcom autoriksz pobierania opłat wyższych niż określona taryfa lub pobierania opłat nocnych przed północą, a także zabrania kierowcy odmowy udania się w określone miejsce.
Taxi
W zależności od miasta/stanu taksówki można zatrzymać lub wynająć na postojach. W miastach takich jak Ahmedabad, Bangalore i Hyderabad taksówki należy wynająć przez telefon. Natomiast w miastach takich jak Kalkuta i Bombaj taksówki można zatrzymać na ulicy.
Autobus
Autobusy stanowią ponad 90% transportu publicznego w indyjskich miastach i są tanim i wygodnym środkiem transportu dla wszystkich grup społecznych. Usługi są w większości prowadzone przez korporacje transportowe będące własnością rządu stanowego. Jednak po liberalizacji gospodarczej wiele państwowych korporacji transportowych wprowadziło różne udogodnienia, takie jak niskopodłogowe autobusy dla osób niepełnosprawnych i klimatyzowane autobusy, aby przyciągnąć prywatnych właścicieli samochodów, aby pomóc w odciążeniu dróg.
Pociąg
Obecne usługi kolei podmiejskich w Indiach są ograniczone i działają tylko w Bombaju, Kalkucie, Chennai i Delhi. Kolej podmiejska w Bombaju była pierwszym systemem kolejowym w Indiach i rozpoczęła usługi w Bombaju w 1867 roku. Codziennie przewozi 6,3 miliona pasażerów i ma najwyższą gęstość pasażerów na świecie.
Regionalna sieć kolejowa odgrywa ważną rolę w systemie transportu publicznego w wielu głównych miastach Indii. Kolej podmiejska w Indiach obsługuje linie współdzielone z innymi pociągami pasażerskimi i towarowymi lub kombinacją dedykowanych linii podmiejskich i linii dla pociągów dalekobieżnych. Oprócz pociągu podmiejskiego wprowadzono również METRO do szybkich dojazdów po mieście.